Plezier is een kernwaarde. Gelukkig worden van je werk en daar zoveel mogelijk lol aan beleven met je teamleden is voor ons essentieel. Als er iets te vieren valt dan pakken we dat met beide handen aan. Het management stuurt hier natuurlijk op, maar dit onderdeel van de cultuur zie je ook terug in de teams die regelmatig met elkaar successen vieren.

Successen vieren vinden wij dus heel belangrijk. En die zijn er gelukkig heel veel. Dat vieren we met taart, borrels of feesten. In corona tijden is het allemaal wat lastiger, maar ook daar hebben we wel weer manieren op gevonden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan ;).

Er ligt altijd voldoende champagne klaar in de koelkast om een (onverwacht) succes moment te vieren en dat doen we dan ook. Het vieren van succes zit ons in het DNA.

Super leuk dat we in deze gekke Corona tijden af en toe verrast worden. Smoothies, bloemen en recent zelfs een heerlijk 5- gangen diner om te vieren dat we wederom een GPTW zijn!

Annemiek

Persoonlijke momenten

Het vieren bij Jobsrepublic zit in tal van kleine dingen. We hebben veel aandacht voor persoonlijke successen. Zo worden bijvoorbeeld nieuwe medewerkers van het salesteam in het zonnetje gezet als ze hun eerste deal binnenhalen. Het wordt dan gedeeld met het hele team en er wordt getrakteerd op taart. Hetzelfde geldt voor student recruitment marketeers die hun medior level behalen. Ook zo’n moment wordt gedeeld en gevierd.

Het vieren gaat niet alleen om succes. Ook de andere mooie momenten in het leven krijgen bij ons de aandacht die ze verdienen.

pam
Lena

Happy birthday!

Verjaardagen zijn er om te vieren. In normale tijden betekent dat altijd taart aan de bar, een persoonlijke speech en een cadeau voor de jarige van het hele team. In tijden van corona hebben we het iets anders moeten aanpakken, Dit jaar kreeg de jarige een persoonlijke attentie thuis, van ballon tot bloemen en uiteraard met een persoonlijke kaart van het hele team.

Hello world!

Is er een kleine Jobsrepublican geboren dan worden zowel moeder, vader als kind verwend. Als een collega met verlof gaat maken we een mooi verwenpakket voor de moeder en bij de geboorte pakken we uit met een cadeaupakket voor moeder en kind. Vast onderdeel daarin is de Jobsrepublic ‘Young talent’ romper.

Samen alles vieren

Naast de persoonlijke momenten vieren we verder lees wat los en vast zit. Feestdagen, successen, zo-maar-dingen.. alles wordt aangepakt om er een feestje van te maken. En dat gaat altijd goed, want we selecteren onze mensen tenslotte op de kernwaarden. Goed Plezier kunnen maken is er daar één van.

Hoor wie klopt daar!?

De feestdagen gaan bij Jobsrepublic niet ongemerkt voorbij. Met Sinterklaas pakken we flink uit. Alle kleine Jobsrepublicans worden de vrijdag voor Sinterklaas op kantoor uitgenodigd. De uitverkoren teamleden transformeren zich tot Sinterklaas en Piet en brengen een bezoek aan Jobsrepublic met cadeautjes en pepernoten. De Sint besteedt persoonlijke aandacht aan ieder kind met een persoonlijk verhaal. En natuurlijk zitten de opmerkingen van de Sint vol grappen die alleen de grote Jobsrepubicans begrijpen.

Kerstdiner

Ieder jaar vindt traditioneel het Jobsrepublic kerstdiner plaats. Altijd een geweldige avond die begint met een jaarafsluiting op kantoor. Tijdens deze afsluiting lopen we met het hele team de hoogtepunten van het jaar langs. Na een borrel aan de kantoor bar wordt de avond voortgezet in een goed restaurant waar we er altijd een geweldige avond van maken die tot in de late uurtjes doorgaat. De volgende dag krijgt iedereen vrij. Traditiegetrouw besluiten we dat halverwege de avond.

De jaarlijkse kerstkaart

Bij Jobsrepublic maken we overal een feestje van. Het maken van de kerstkaart is dus op zichzelf al een reden voor een klein feestje. We pakken ieder jaar goed uit voor het maken van de kerstkaart. En ieder jaar neemt de ambitie toe. Het maken van de kaart is op deze manier uitgegroeid tot een team beleving waar iedereen vol enthousiasme aan mee doet. En dat zie je terug in het resultaat.

Kerstdiner op afstand

Dit jaar hadden we twee problemen. Ten eerste konden we geen kerstkaart maken vanwege de corona restricties en ten tweede moesten we het kerstdiner laten voor wat het was vanwege dezelfde reden. Toch konden we deze jaarlijkse hoogte punten niet zomaar laten schieten. We moesten wat doen en de uitkomst was een gezamenlijke kerstdiner met het hele team op afstand. Het resultaat was geweldig. Het hele team heeft enthousiast meegedaan en de video werd gedeeld op social media waar deze viraal ging. Zo creëerde we toch verbinding met iets wat eigenlijk niet door kon gaan.

Jaarlijkse kick-off

We beginnen ieder jaar met een weekend weg met het hele team. Tijdens dit weekend combineren we het nuttige met het aangename. Naast sessies rondom kernwaarden en doelen worden input sessies georganiseerd. Externe sprekers komen ons inspireren en teamleden organiseren een quiz bij de borrel. Tot in de vroege uren wordt er doorgefeest, maar de volgende dag staan we samen toch weer op het strand voor een bootcamp of andere sportieve activiteit.

Bootborrel

Zodra de zon goed doorkomt plannen we de jaarlijkse bootborrel. We vertrekken vanaf de kade bij kantoor en vieren dat het weer mooi weer wordt. Als het goede weer aanhoudt volgt er nog wel eens een tweede of zelfs derde bootborrel in een jaar. In dit jaar met Corona zat een boot er even niet in, maar de zomeravond borrel op de kade bij kantoor deed er zeker niet voor onder.

Kwartaalafsluiting

Ieder kwartaal wordt afgesloten met een terugblik op de resultaten van het afgelopen kwartaal en een presentatie van de organisatie- en teamdoelen voor het komende kwartaal. Deze samenkomsten worden altijd afgesloten met een royale teamborrel en voldoende goede happen om het tot laat vol te houden. Als de belangrijkste doelen zijn gehaald wordt er altijd een extra evenement aangekondigd bij de kwartaalafsluiting. Dit is altijd een diner met het hele team voorafgegaan aan een middag leuke dingen doen. En dat kan van alles zijn: Van schapen hoeden tot escape rooms tot forest games.

GPTW certificering

In 2019 viel de bekendmaking aan het team gelijk met het feest rondom het kerstdiner. Dit jaar tijdens de tweede semi-lockdown moest het anders. Het management heeft dit keer alle teamleden thuis verrast met een box met daarin een vijfgangendiner, een spel en een fles wijn. Gekleed als ‘Jobsrepublic delivery team’ reisde het management het hele land door om iedereen persoonlijk te bedanken. Dezelfde avond vierde alle teamleden en hun partners vanaf huis de tweede GPTW certificering. Om half acht werd het ‘Diner Distance’ bekroond met een gezamenlijk proostmoment en dankspeech van Eric.

After summer gathering

Aan het einde van de zomer nadat iedereen weer op vakantie is geweest beginnen we het laatste deel van het jaar met een kickoff. Deze after summer gathering vindt plaats op een locatie ergens in het land waar we een dag lang het nuttig met het aangename kunnen verenigen. Dit jaar hebben we de gathering nog vlak voor de tweede lockdown kunnen organiseren op het strand in Wijk aan Zee.
Tijdens de inhoudelijke ochtend hebben we de doelen voor de komende maanden besproken en een teruggekeken naar ons jaar als Great Place to Work. Deze kick-off was de aankondiging voor de nieuwe survey voor 2020. Een deel van het programma stond in het teken van ontwikkeling, een leerzame workshop online marketing door een enthousiaste externe spreker met actief evalueren van onze eigen website. In de middag gingen we het strand op. Daar hebben we ons goed vermaakt met blokarten en kite vliegeren. De dag sloten we af met een royale strand barbecue en borrel tot de zon onder ging.

Pubquizen en zoomborrels

Ondanks Corona moet het natuurlijk wel allemaal leuk blijven. In het afgelopen jaar hebben we ook van alles uit de kast gehaald om de vrijdagmiddagborrels op te fleuren. Zo organiseren we nu één keer per maand een pubquiz, deze wordt steeds weer door een ander teamlid georganiseerd. Om het voor iedereen makkelijk te maken plannen we deze tijdens werktijd.

FD Gazelle award

Dit jaar mochten we vieren dat we voor de tweede keer FD Gazelle zijn geworden. Een mooie graadmeter voor ons succes. Vorig jaar vierden we dit met een uitgebreide champagne borrel. Dit jaar moest het helaas wat bescheidener vanwege de tweede corona golf.

Winnen Werf& Award voor Beste Recruitment Case

Ieder jaar worden de felbegeerde Werf& Award uitgereikt in twee categorieën. Dit jaar waren er 47 inzendingen van de beste arbeidsmarktcommunicatie- en recruitment cases. In 2018 won Jobsrepublic de vakjury award voor Beste Recruitment Case voor het werven van – inmiddels – 2.500 beveiligers voor Schiphol samen met klant I-SEC. Dit jaar waren we de allereerste in de geschiedenis die de Award voor de tweede keer in de wacht wist te slepen. Een enorme prestatie van het team. Omdat de uitreiking midden in de lockdown plaatsvond via een live-uitzending konden we er geen gezamenlijk feestje van maken… of toch wel? Het team organiseerde een online zoom sessie waarin iedereen samen live de uitreiking kon volgen. De overwinning kwam en werd breeduit gevierd met een spontane zoom borrel.

De maandafsluitingen

Omdat we de communicatie met het team wilde verbeteren hebben we de kwartaalmeetings uitgebreid met maandelijkse updates. Iedere maand blikken we kort terug op de afgelopen maand en kijken we vooruit naar wat komende maand gaat gebeuren. Tijdens deze sessies staan we altijd stil bij de behaalde (persoonlijke) successen en vieren we die met de afsluitende borrel.

Jobsrepublic & Friends borrel

In 2020 moeten we voor het eerst afzien van de jaarlijkse Jobsrepublic & Friends borrel. Tijdens deze avond kan iedereen zijn partner, vrienden en andere gasten uitnodigen om Jobsrepublic te ervaren.

Teamuitjes

Ieder team heeft een eigen budget voor het organiseren van periodieke teamuitjes. Hier geven de teams zelf invulling aan. Meestal is dit een middag iets leuks doen en een afsluitend diner. Maar het kan ook uitgebreider. Zo gingen de recruitment marketeers dit jaar een dag naar de Efteling. Daar hebben we overigens vrij weinig verhalen van gehoord. What happens in Kaatsheuvel, stays in Kaatsheuvel. Gelukkig hebben we de foto nog:

Viral 1 april grap

Als er een kans is om ergens iets leuks van te maken dan wordt deze ook aangegrepen binnen het team. En dat gold dit jaar dus ook voor 1 april. Twee team members hadden in het diepste geheim een ‘prank’ opgezet voor onze directeur Eric. Met een uitgekiende strategie hadden ze hem weten te koppelen aan een absolute topkandidaat voor de rol van copywriter. Naar verluid was dit een van de besten in zijn vak en precies fan van de de copywrite technieken die Eric geweldig vindt. Een match made in heaven dus! Helaas voor Eric bleek dit too good to be true. Zonder dat Eric het wist was de topkandidaat een acteur, die op de achtergrond aanwijzingen kreeg. Wat volgde was het meest bizarre sollicitatiegesprek ooit. Tot het moment van de onthulling van de grap op 1 april was Eric in totale verwarring over wat hij had meegemaakt. Als groot fan van de kernwaarde Plezier kon hij de grap buitengewoon waarderen. Met zijn instemming werd de video online gezet op Linkedin en die ging daarna compleet viral met 73.000 views en meer dan 1600 likes. Naar verluidt zint Eric op revanche…Is hier een nieuwe traditie geboren?

Video: De slechtste sollicitant ooit